Czy warto hodować kiełki nasion?

Kiełki nasion są wspaniałym pokarmem o każdej porze roku. Jednakże najbardziej zaleca się ich spożywanie w okresie jesienno-zimowo-wiosennym. Ten okres charakteryzuje się małą ilością słońca, krótszym dniem, zmianą czasu z letniego na zimowy, dynamicznymi zmianami pogody za oknem, co sprawia, że gorzej się czujemy i nasza odporność jest osłabiona. Na takie sezonowe osłabienie zalecane jest zwiększenie aktywności fizycznej oraz odpowiedni sposób odżywiania.

Co jeść w okresie zimowo-wczesnowiosennym?

W okresie zimowo-wczesnowiosennym wzrosnąć powinno spożycie świeżych owoców i warzyw. W tym okresie możemy bez problemu przechowywać i spożywać takie produkty jak ziemniaki, buraczki, marchew, pietruszka, seler, por, kapusta, cebula, groch, czosnek, jabłka, gruszki, orzechy oraz cytrusy czy też warzywa z krajów o cieplejszym klimacie. Dobrze jest pamiętać, że najłatwiej przyswajamy składniki pokarmowe pochodzące z rodzimych roślin uprawnych. Jeżeli smak warzyw z produkcji szklarniowej nam nie odpowiada można wspomóc się innymi roślinami. Obok warzyw i owoców można zdecydować się własną uprawę kiełków roślin nasiennych, które nie tylko wzbogacą dietę w cenne składniki pokarmowe, ale też wzmocnią nasz organizm.

Jakie rośliny można podkiełkowywać?

Do procesu kiełkowania nadaje się większość dostępnych na rynku roślin uprawnych. Do kiełkowania nadają się ziarna pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa, kukurydzy. Najczęściej w domach prowadzi się hodowlę kiełek:

  • rzodkiewki,
  • gorczycy,
  • słonecznika,
  • fasoli meksykańskiej, Mung i Adzuki,
  • rzeżuchy,
  • rokiety siewnej,
  • jarmużu,
  • brokułu,
  • kapusty i wielu innych.

Do kiełkowania raczej nie są przeznaczone kiełki papryki, pomidora czy też oberżyny, gdyż mogą powodować problemy żołądkowe.

Czym są kiełki?

Nasiona roślin to ich forma spoczynkowa, a zarazem ich struktura rozrodcza. Z kolei kiełki to młode stadium rozwojowe roślin rozwijających się z ziarna czy nasiona. Kiełki składają się z korzonków, resztek nasiona, z którego wyrosły oraz pędu z liścieniami.

Czy można nazwać kiełki nasion superfoods?

Kiełek, który wyrasta z nasiona musi mieć odpowiednią ilość składników pokarmowych, gdyż na początku nie posiada lub jeszcze nie działa u niego system korzeniowy. Nasiona poddane procesowi kiełkowania przechodzą wiele zmian. Początkowo nasiono chłonie wodę i pęcznieje. Wtedy też zarodek zaczyna wytwarzać nowe komórki i pobierać składniki odżywcze z bielma. W trakcie tego procesu zachodzi wiele ważnych reakcji enzymatycznych, które mają wpływ na zmianę jego składu biochemicznego. W tym czasie kiełkujące nasiono oraz kiełek stają się produktem o wspaniałych właściwościach odżywczych i leczniczych. Kiełki według przeprowadzonych badań są źródłem:

  • błonnika,
  • aminokwasów,
  • flawonoidów i kwasów
  • oraz witamin: A, B, C, D, E, H, K, PP.

Składniki odżywcze kiełek są dobrze przyswajalne przez ludzki organizm.