Jaka żywność może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka?

Naukowcy i lekarze nie są jeszcze w stanie całkowicie pokonać raka, jednak dysponują wskazówkami dotyczącymi profilaktyki — a właściwa dieta znajduje się na szczycie listy.

Zielona herbata

Kofeina i przeciwutleniacze przyspieszają proces zabijania uszkodzonych komórek, co zmniejsza prawdopodobieństwo, że staną się one nowotworowe.

Nie kupuj gotowej herbaty w butelce — dodają do niej cukier.

Pstrąg

Kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w tej rybie mogą zapobiegać stanom zapalnym sprzyjającym rozwojowi raka.

Zawiń rybę w folię, dodaj trochę oliwy, soli, pieprzu i np. plasterki pomarańczy. Piecz w temperaturze 230 stopni przez 15-20 minut. Podawaj z kaszą bulgur.

Bulgur

Im więcej pełnych ziaren znajduje się na talerzu, tym mniejsze jest ryzyko wystąpienia komórek nowotworowych. Być może chodzi o zawartość błonnika w bulgur, która jest 1,5 raza wyższa niż np. w quinoa.

Wyrób sobie nawyk jedzenia bulguru rano zamiast płatków owsianych. Można je też przyrządzić z czosnkiem, zieloną cebulką i imbirem jako dodatek do tego samego pstrąga — to naprawdę idealny obiad.

Fasola morska

Nazwano je tak, ponieważ na początku ubiegłego wieku były obowiązkowym składnikiem diety amerykańskich marynarzy. W rzeczywistości jest to po prostu zwykła biała fasola. Amerykański Instytut Badań nad Rakiem twierdzi, że spożywanie 10 gramów błonnika dziennie (czyli pół filiżanki fasoli) zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego o 11 procent.

Ta fasola jest bardzo delikatna i doskonale nadaje się do gulaszu, zupy lub chili.

Pestki dyni

Nie wyrzucaj ich do kosza! Lepiej wyrzuć tam kawałek gotowanej kiełbasy lub tego rodzaju śmieci. Pestki dyni zawierają duże ilości witaminy E (znanej również jako gamma-tokoferol) — zapobiegają one rozwojowi raka prostaty i są pod tym względem znacznie skuteczniejsze niż jakiekolwiek orzechy czy nasiona.

Można je umieścić wszędzie — w porannej miseczce musli, w każdej sałatce, a nawet uprażyć — są jak ziarna słonecznika.