Rzucanie palenia w ciąży – kilka ważnych informacji

Chociaż warto dbać o swoje zdrowie cały czas, w trakcie ciąży jest to szczególnie ważne. Wszystko to, co robi mama, ma wpływ na rozwijające się dziecko. Trzeba więc zadbać o odpoczynek, zdrowe żywienie, bezpieczny rodzaj i dawkę aktywności. Zdrowy tryb życia nie jest trudny, ale sprawa komplikuje się w przypadku uzależnienia. Konkretnie mowa tutaj o uzależnieniu od nikotyny. To Twój problem? Dowiedz się jak rzucić palenie w czasie ciąży. Kilka porad znajdziesz w kolejnych akapitach niniejszego artykułu.

Rzucanie palenia w ciąży – kilka porad dla przyszłej mamy

Skoro czytasz ten artykuł, na pewno zależy Ci na komforcie i bezpieczeństwie Twojego dziecka. Pamiętaj, że rzucanie palenia to trudny proces, który wymaga wysiłku. Nawet, jeśli zdarzą Ci się małe potknięcia, nie obwiniaj się. Uzależnienie od nikotyny jest silne, a więc nie będzie łatwo. Warto jednak podjąć wysiłek, w celu zadbania o zdrowie swoje oraz swojej pociechy. Oto kilka porad, które mogą okazać się pomocne w tym czasie:

  1. Obserwuj swoje reakcje – palenie papierosów to zazwyczaj sposób na stres. Sprawdź więc, jakie sytuacje wzbudzają w Tobie chęć sięgnięcia po papierosa. Gdy już się tego dowiesz, postaraj się ich unikać.
  2. Przygotuj się, że nie będzie łatwo – pierwsze tygodnie bez papierosa są najtrudniejsze. Warto uświadomić sobie, że nie będzie łatwo. Pamiętaj jednak, że nie możesz poddawać się nawet wówczas, gdy zdarzą się niepowodzenia.
  3. Zajmij się czymś – najbardziej uporczywe myśli o papierosie trwają kilka minut. Warto w tym czasie zająć czymś myśli, aby odgonić te namawiające to zapalenia papierosa. Można w tym czasie poświęcić czas na gotowanie, czytanie o rozwoju dziecka, przygotowywanie wyprawki czy czytanie książki.
  4. Palenie nie uspokaja – warto to sobie uświadomić i znaleźć coś, co naprawdę łagodzi stres i nerwy. Medytacja i joga to jedne z tych czynności, które pozwolą uspokoić zmysły. Pamiętaj jednak, aby wykonywać ćwiczenia w wersji dla przyszłych mam. Bezpieczeństwo dziecka i Twój komfort są bowiem najważniejsze w tym czasie.
  5. Poznaj korzyści z rzucenia palenia – to może motywować. W internecie oraz książkach znajdziesz wiele informacji na temat tego, jak wiele możesz zyskać rezygnując z palenia papierosów.

Jeśli w Twojej głowie pojawił się pomysł o sięgnięciu po nikotynową terapię zastępczą, musisz o tym zapomnieć. Środki takie jak gumy, plastry czy inhalatory nie są przeznaczone dla kobiet w ciąży. W tym czasie musi zadziałać Twoja silna wola.