Sen dla zdrowia

Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego jak ważny dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia jest porządny sen. To właśnie dzięki niemu możemy na co dzień prawidłowo funkcjonować i cieszyć się każdą chwilą życia. Pozwala on nam również zachować młodość i zdrowie. W końcu bez względu na wykonywane zajęcia każdemu z nas należy się zdrowy odpoczynek. To w końcu podstawa naszego prawidłowego funkcjonowania.

Rola snu w naszym życiu

Sen towarzyszy nam od początku życia. W przypadku noworodków i niemowląt to nie tylko sposób na skuteczny odpoczynek, ale również czas intensywnego rozwoju i wzrostu. Z tego też powodu najmłodsze dzieci przesypiają znaczną część doby – w tym czasie mogą się spokojnie rozwijać i wzrastać. W tym też czasie przystosowują się one do życia poza organizmem matki. Również maluchy, które uczą się samodzielności bardzo często nadal przesypiają znaczna cześć dnia, nie wspominając już o nocach. Na dobrą sprawę dzieci jeszcze w wieku przedszkolnym mają możliwość odpoczynku w trakcie dnia w przedszkolu, żeby móc prawidłowo i sprawnie funkcjonować w trakcie zajęć zaplanowanych przez opiekunki.

Jeśli jednak nie jesteśmy już dziećmi i przeważnie przesypiamy zdrowo noce i możemy być aktywni w ciągu całego dnia, to jednak w czasie choroby, czy też po wzmożonym wysiłku również bardzo często potrzebujemy chociaż chwili wytchnienia. Czasem okazuje się, ze wystarczy nam piętnaście minut lub pół godziny, by powrócić do pełni sił i cieszyć się reszta dnia. Jeśli jedna walczymy z silną infekcją, to czas w którym możemy spać w ciągu dnia na pewno się wydłuża. To właśnie tego rodzaju odpoczynek pozwala nam walczyć z gorączką czy silną choroba. W tym czasie nasze ciało ma większą szanse na szybką regenerację.

Innym przypadkiem, kiedy organizm potrzebuje więcej snu jest również okres ciąży. Wówczas organizm kobiety pod wpływem hormonów a także dodatkowego obciążenia potrzebuje znacznie więcej odpoczynku, by zapewnić możliwość prawidłowego rozwoju dziecka bez nadmiernego obciążenia organizmu matki. Zawsze warto pamiętać, że jest to szczególny czas w życiu każdej kobiety i nawet jeśli nie odczuwa ona wzmożonej potrzeby snu, to warto się o niego od czasu do czasu pokusić, żeby się dodatkowo zrelaksować.
Również z wiekiem nasze ciało potrzebuje więcej odpoczynku i w innych porach dnia niż wcześniej. O ile młode osoby bez problemu przesypiają całe noce, to osoby w podeszłym wieku mają już z tym problem i wola uciąć sobie jedną czy dwie drzemki w ciągu dnia. Dla takich osób to znacznie bardziej regenerujący sposób odpoczynku niż przespanie całej noc i aktywność w ciągu dnia. Istnieją również strategie związane z planowaniem snu i drzemek w trakcie doby, które pomagają maksymalnie wykorzystać nasze możliwości.
Jak widać odpowiednia ilość snu bez względu na nasz wiek ma kluczową role zarówno jeśli chodzi o nasz rozwój jak i możliwości aktywnego spędzania dnia. Dzięki odpowiedniej ilości tego rodzaju odpoczynku możemy w pełni realizować się w życiu.